De Nationale Voorleesdagen 2025

De Nationale Voorleesdagen 2025 zijn van start. Zoals jullie misschien al wel weten, vind ik (voor)lezen ontzettend leuk. Daarom besteed ik met veel plezier aandacht aan dit onderwerp, want de Nationale Voorleesdagen zijn wat mij betreft een feestje voor iedereen. 

In dit artikel neem ik je graag mee in mijn ideeën voor het interactief voorlezen van het prentenboek van het jaar, 'Rinus'. 

Nationale Voorleesdagen

Eerder nam ik je al een keer mee in wat interactief voorlezen precies is en hoe je dit kunt inzetten op je groep. Wil je hier meer over weten, lees dan even het artikel terug. Laten we nu snel naar het prentenboek 'Rinus' gaan, want ook dit prentenboek biedt jou als pedagogisch professional veel mogelijkheden om "jouw" kleuters op interactieve wijze mee te nemen in het verhaal. Ik vertel je graag hoe ik dit aanpak.

In het boek gaat Rinus naar opa. Opa moet op hem passen, maar al snel komt Rinus erachter dat opa nu niet meer zo sterk en snel is als vroeger. Hij kan niet meer met Rinus spelen, terwijl Rinus dat wel graag wil. Hij besluit daarom om zelf op avontuur te gaan. In het begin gaat dit goed, maar al snel belandt Rinus in een benarde positie. Wie kan hem redden?

 

Ondersteunende materialen

Wanneer je het boek aanschaft, krijg je hier een schattig klein knuffeltje bij. Dit knuffeltje is Rinus. Super leuk en handig om dit knuffeltje te gebruiken tijdens het voorlezen van het boek. Laat het knuffeltje de avonturen van Rinus in het "echt" beleven

Om dit te kunnen doen, kun je extra ondersteunende materialen gebruiken, zoals knuffels die de andere dieren uit het boek moeten voorstellen (opa neushoorn, egel, das, tijger, vogel, etc.). Tijdens het voorlezen van het verhaal kun je dan niet alleen Rinus laten bewegen, maar ook deze dieren. Dit maakt het verhaal nog levendiger voor het kind. 

Om het verhaal nóg meer tot de verbeelding te laten spreken, kun je ook het landschap uit het boek nabouwen. In het verhaal gaat Rinus op avontuur en komt hij opa in een hangmat tegen, klimt hij op een tak in een hoge boom en valt hij in de rivier). Dit landschap kun je prima nabouwen in bijvoorbeeld een schoenendoos of op een groot vel papier dat je als decor kunt plaatsen achter in een poppenkast. 

De Nationale Voorleesdagen

Vooraf

Voordat je begint met het voorlezen van het boek, kun je met het kind nieuwsgierig maken voor het verhaal. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door middel van het opnoemen van een raadsel. 

Ik ben zwaar en sterk en leef vaak op het land.
Ik heb een grote hoorn, die zit op mijn hoofd.
Mijn huid is dik en grijs, net als een oude jas.
Ik eet heel graag blaadjes en lekker sappig gras.

Wie ben ik?

Bespreek vervolgens de kaft. Stel vragen als: Wat zie je op de kaft? Wie zou Rinus zijn? Vertel zoiets als: "De opa van Rinus is heel oud en moet op Rinus passen. Hij kan alleen niet meer zo goed met hem spelen. Rinus vindt het daardoor een beetje saai en gaat op avontuur. Wat zou Rinus gaan doen, lezen jullie mee?". 

 

Tijdens het voorlezen

Tijdens het voorlezen kun je gebruik maken van de ondersteundende materialen. Speel het verhaal echt na. Op die manier zorg je voor een hoge mate van betrokkenheid bij het kind, zodat hij zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling kan komen. Stel tijdens het verhaal ook vragen om ervoor te zorgen dat het kind betrokken blijft. Onderstaand vind je per pagina uit het boek vragen die je zou kunnen stellen. Natuurlijk is het belangrijk dat je jouw vragen aan laat sluiten bij de vragen bij de ervarings- en belevingswereld en de ontwikkeling van het kind.

Pagina 1

  • Kun jij - net als de opa van Rinus - ook zoveel boomstammen tillen?

Pagina 4

  • Opa kan niet met Rinus spelen en kan hem niet horen. Wat zou Rinus gaan doen, denk je?

Pagina 5

  • De dieren vinden Rinus een beetje eng. Zouden de dieren in het echt ook bang zijn voor een echte neushoorn?

Pagina 7

  • Rinus loopt helemaal naar het einde van de tak, omdat hij wil afkoelen in het water. Wat gaat er gebeuren, denk je?

Pagina 9

  • Oh nee, Rinus stroomt helemaal mee met de rivier. De dieren proberen hem te redden, maar het lukt niet. Wie kan hem helpen?

Pagina 11

  • Wie is voor jou het allersterkst?

Na afloop

Na afloop van het verhaal is het leuk wanneer je aansluitend een ontwikkelingsgerichte activiteit aanbiedt. Laat deze activiteit aansluiten bij het boek. Je kunt bijvoorbeeld werken met een thema. Wanneer ik kijk naar het verhaal uit het boek, kun je hier mijns inziens verschillende soorten thema's aan koppelen, zoals bijvoorbeeld:

  • dieren (in de dierentuin);
  • verhoudingen (groot, groter, grootst/ sterk, sterker, sterkst, etc.);
  • helden.

Zorg ervoor dat het thema dat je kiest aansluit bij de kinderen uit jouw groep. De vervolgactiviteit die je vervolgens kiest, moet natuurlijk eveneens aansluiten bij jouw groep.Tevens is het raadzaam om te kiezen voor een ontwikkelingsgerichte activiteit, zodat verschillende ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd, de activiteit aansluit bij de belevings- en ervaringswereld van het kind en het kind ruimte heeft voor eigen initiatief. Je kunt bijvoorbeeld denken aan: 

  • Sensopathisch spel in de zand- of watertafel met dieren, bomen, etc. uit het boek: de kind kan op deze manier vrij spelen en de materialen ontdekken, hij kan het verhaal naspelen en nog veel meer. 
  • Spellen met de dieren en voorwerpen uit het boek: denk aan een memory, bingo of lotto. 
  • De dierentuin bezoeken: hieraan kun je bijvoorbeeld een bingo of speurtocht koppelen waarbij het kind de dieren en voorwerpen uit het boek moet zoeken in de dierentuin.
  • Een spel rondom verhoudingen: in het boek kun je lezen dat opa het sterkst, het snelst en het wildst is. Het kind kan spelenderwijs ontdekken welke dieren, voorwerpen, kinderen uit de groep dit ook zijn. Tevens kun je dit uitbreiden door bijvoorbeeld met een ouderwetse weegschaal te kijken welk voorwerp het zwaarst is, welk voorwerp blijft zinken in water, etc.
  • Woordkaarten: maak woordkaarten met afbeeldingen uit het boek.

Ik benoem het vaker, maar alles valt of staat met jouw begeleiding als pedagogisch professional. Wil je weten waar je ook alweer op kunt letten bij het begeleiden van spel en activiteiten? Lees dan dit artikel nog eens terug. 

 

Conclusie

In dit artikel heb ik geprobeerd om je te voorzien van inspiratie om het prentenboek van het jaar 2025 op interactieve wijze voor te lezen aan de kinderen in jouw BSO- groep. Wanneer je dit boek gedurende de Nationale Voorleesdagen (en/of daarna) regelmatig voorleest, zul je zien dat je op een leuke manier werkt aan de bevordering van de ontwikkeling van het kind. Pas je vragen en de wijze waarop je het boek introduceert en voorleest per keer aan op de reacties van het kind en hetgeen je bij hem hebt gezien. Na afloop van het voorlezen kun je elke keer weer een andere ontwikkelingsgerichte activiteit aanbieden of laat het kind lekker vrij spelen met materialen die aansluiten bij het verhaal. 

 

Welke tips heb jij om het boek 'Rinus' op interactieve wijze voor te lezen? 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.