Buitenspelen is niet alleen leuk voor kinderen. Het heeft ook een enorme pedagogische waarde. Op de BSO (buitenschoolse opvang) is dit ook een onmisbare activiteit. Door middel van buitenspelen kan het kind namelijk groeien op cognitief, sensomotorisch, sociaal- emotioneel gebied én ontwikkelt hij zijn executieve functies. In dit artikel kom je te weten waarom buitenspelen belangrijk is voor de ontwikkeling van het kind en geef ik je tips over hoe je hierop het beste kunt inspelen als pedagogisch professional op de BSO.
Waarom buitenspelen belangrijk is op de BSO
Het is je vast niet ontgaan; kinderen brengen tegenwoordig ontzettend veel tijd binnen en achter schermen door (NOS nieuws, 2023). Zonde, want buitenspelen heeft verschillende voordelen voor de ontwikkeling van het kind.
Doordat het kind vaak fysiek bezig is - denk maar aan klimmen in een boom of op het klimrek, rennen tijdens tikkertje, enzovoorts - stimuleert het spelenderwijs zijn sensomotorische ontwikkeling én zijn sociale vaardigheden. Wil je samen een boomhut bouwen of een spel spelen, dan zul je met elkaar moeten overleggen en met tegenslagen kunnen omgaan.
Daarnaast kan buitenspelen er ook voor zorgen dat het kind zijn emoties kan reguleren. Hij kan namelijk zijn energie kwijt en het kan stress verminderen. Ook krijgt hij de mogelijkheid om spelenderwijs te ontdekken in de natuur.
Tot slot stimuleert buitenspelen ook de executieve functies (wil je hier meer over weten, lees dan even dit artikel). Het werkgeheugen wordt getraind, doordat het kind bijvoorbeeld spelregels moet onthouden en hij afspraken moet maken met andere kinderen. Ook wordt de cognitieve flexibiliteit op de proef gesteld, doordat er bijvoorbeeld tijdens het spel spelregels worden aangepast, er een ander kind mee wil doen, enzovoorts. Ook leert het kind zijn impulsen beheersen, doordat hij bijvoorbeeld moet wachten op zijn beurt.
Wat kun jij doen tijdens het buitenspelen?
Wanneer de kinderen buitenspelen ligt er voor jou als pedagogisch professional op de BSO een belangrijke rol weggelegd. Naast dat buitenspelen ontspanning voor de kinderen biedt, kun jij namelijk ook doelgericht de ontwikkeling stimuleren. Het kind speelt buiten misschien vaker risicovoller spel en dit brengt met zich mee dat hij beter leert om risico's in te nemen, eigen grenzen op te zoeken en meer zelfvertrouwen te krijgen door de succeservaringen die hij opdoet.
Doordat de kinderen vaak samen buiten zijn, ontstaan er ook meer spontane momenten voor samenspelen en samenwerking en leren zij conflicten oplossen, zonder inmenging van buitenaf. Dit geeft jou de kans om te observeren en in te spelen op de ontwikkeling:
- Observeer bijvoorbeeld spelpatronen en dingen die gebeuren in de groepsdynamiek. Zo kun jij zien welk kind initiatief neemt, wie met wie omgaat, wie de leider is van de groep en wie juist wat meer teruggetrokken is. Dit geeft je de kans om hierop in te spelen wanneer jullie een activiteit met de groep doen, wanneer je vrij spel wilt begeleiden of wanneer er bijvoorbeeld conflicten zijn.
- Geef de kinderen ruimte, maar geef hen ook kaders. Op die manier oefenen ze met zelfregulatie, ontdekken ze hun potentieel en leren ze omgaan met grenzen.
- Geef complimenten wanneer kinderen gewenst gedrag laten zien, zodat er een fijne groepssfeer blijft bestaan.
Tips om buitenspelen op de BSO te stimuleren
Tot slot wil ik je wat tips meegeven over hoe je buitenspelen op de BSO kunt stimuleren, want, zoals ik mijn artikel begon, spelen kinderen op dit moment minder buiten dan voorheen.
- Bedenk samen met de kinderen uitdagende buitenactiviteiten. Wil je meer inspiratie over hoe je dit doet? Bekijk dan even mijn Instagrampagina, want daarop deel ik mijn tips met je.
- Varieer in spelvormen. Zorg er voor dat je met het aanbod aansluit bij de ervarings- en belevingswereld van alle kinderen op de groep.
- Stimuleer ervaringen in de natuur. Laat de kinderen kennismaken met de natuur. Bied bewust even geen activiteiten of materialen aan, maar laat de kinderen zelf ontdekken wat er allemaal te zien en te doen is in de natuur.
- Bied spelvormen en materialen aan die de executieve functies stimuleren. Benieuwd naar hoe je dit kunt doen? Lees dit artikel dan even.
Conclusie
Buitenpelen op de BSO is dus meer dan alleen even een frisse neus halen. Het is een rijke speelleeromgeving waarin het kind kan ontdekken en zich kan ontwikkelen. Daarnaast heb jij als pedagogisch professional op de BSO een belangrijke rol in het creëren van mogelijkheden om de ontwikkeling te stimuleren. Op die manier leg je de basis voor het kind om zich te ontwikkelen en zelfvertrouwen op te bouwen.
Referentielijst
- NOS Nieuws. (2023, 24 maart). Kinderen meer op scherm dan ooit, kwart van baby’s meer dan twee uur per dag. NOS. https://nos.nl/artikel/2468642-kinderen-meer-op-scherm-dan-ooit-kwart-van-baby-s-meer-dan-twee-uur-per-dag
Reactie plaatsen
Reacties