Eén alledaags voorwerp: een schat aan spelmogelijkheden

Tegenwoordig is er ontzettend veel speelgoed op de markt. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Het is natuurlijk erg leuk voor het kind dat er altijd wel een spelmateriaal is waarmee hij graag wil spelen, maar wist je dat een kind net zo lief speelt met alledaagse voorwerpen die jij eigenlijk misschien wel wilt weggooien, omdat het "afval" is?

De wasknijper als vooreeld van Loose Parts materiaal.

 

In dit artikel vertelde ik je over Loose Parts en dat de kracht hiervan onder andere is dat de materialen geen specifiek doel hebben. Ze hebben een open einde, wat betekent dat er eindeloos veel speelmogelijkheden aan zitten. In dit artikel wil ik je graag zo'n voorbeeld geven en wil ik je meenemen in wat het kind kan leren van dit (in onze ogen misschien simpele) materiaal. 

Neem nu de wasknijper. In jouw ogen is dit misschien een materiaal dat jij dagelijks gebruikt om de was op te hangen, voor het kind kan deze simpele wasknijper iets heel anders worden, denk bijvoorbeeld aan een schroevendraaier, een poppetje of een dier. 

Het feit dat het kind van nature de neiging heeft tot symbolisch denken, maakt dat hij in staat is om die knijper niet alleen als knijper te zien, maar ook als een heel ander voorwerp. Daar kunnen wij als volwassenen nog iets van leren ;-)! 

Symbolisch spel is niet alleen leuk voor het kind, het biedt ook veel voordelen voor zijn ontwikkeling. Naast dat het zijn verbeeldingskracht stimuleert, leert het kind hierdoor ook steeds meer abstract denken, wordt de taalontwikkeling gestimuleerd, leert hij zichzelf uiten in het spel, helpt het bij de verwerking van emoties én stimuleert het het probleemoplossend vermogen

Tevens zorgt dit Loose Parts materiaal ervoor dat het kind vrijheid krijgt om te experimenteren met de knijper, omdat er - voor hem - geen vast doel aan het materiaal zit. Tot slot worden zijn fijne motoriek (denk aan kracht om de knijpen in de knijper) en de sociaal- emotionele ontwikkeling (bij samenspel) gestimuleerd en vergroot het zijn zelfvertrouwen en autonomie. Hij kan immers zelf kiezen hoe hij het materiaal inzet en doet daardoor eerder succeservaringen op. 

 

Inspirerende spelmogelijkheden met de knijper 

Eerder heb ik je aangegeven dat het juist belangrijk is om het kind te leiding te laten nemen in het spel met de knijper (en ieder ander Loose Parts materiaal), maar toch wil ik je graag wat spelideeën laten zien aan de hand van wat ik zelf terug heb gezien in de praktijk. 

  • Met gekleurde knijpers en knijpers van verschillende materialen kan het kind de knijpers herkennen, sorteren en benoemen.
  • Knijpers van verschillende formaten kan het kind op volgorde van klein naar groot (of andersom) leggen.
  • De knijpers kunnen gebruikt worden om materialen aan elkaar vast te maken (een soort gereedschap). Het helpt bijvoorbeeld bij het maken van een hut of een schip.
  • De knijpers kunnen poppetjes worden waarmee een heel verhaal wordt gespeeld. 

Kortom: de knijper kan voor uren speelplezier zorgen!

 

Conclusie 

De knijper is dus allesbehalve een simpele knijper in de ogen van het kind. Juist doordat dit materiaal in de ogen van een kind geen vast doel heeft, stimuleert het de fantasie en creativiteit. Dit maakt dat het spel veel ontwikkelingskansen biedt voor het kind. Door het kind te laten spelen met dit soort alledaagse Loose Parts materialen, kun je niet alleen het symbolisch denken stimuleren, maar ook de sensomotorische ontwikkeling, de creatief- expressieve ontwikkeling, de taalontwikkeling en de sociaal- emotionele ontwikkeling. Daarnaast stimuleer je het zelfvertrouwen en het probleemoplossend vermogen. 

 

Welke verrassende spelvormen met een "simpel" materiaal, zoals de knijper heb jij wel eens gezien?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb