Spel is een krachtig middel om te ontwikkelen. Voornamelijk wanneer het kind een diepe mate van concentratie (en betrokkenheid) ervaart. Maar, wat kun je doen wanneer het kind deze concentratie niet ervaart? Hier vertel ik je graag meer over.
Lees ook:
Wanneer het kind vrij speelt, heeft dit een positieve invloed op de concentratie én de ontwikkeling van het kind. De Flow- theorie stelt dat wanneer het spel uitdagend is voor het kind en het aansluit bij zijn ontwikkeling, het kind in een "flow" terecht kan komen. Dit is een situatie waarin het kind diepe betrokkenheid ervaart en gefocust is op zijn spel (Csikszentmihalyi, 1990).
Soms kan het echter zijn dat het kind die volledige flow niet ervaart. Als pedagogisch professional kun je op dat moment onderzoeken hoe je het kind zo kunt begeleiden, dat hij deze flow uiteindelijk wél gaat ervaren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door aan te sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling, wanneer je bijvoorbeeld merkt dat het spel niet uitdagend genoeg is of juist té uitdagend is.
Het gebruik van Loose Parts materialen kan er daarnaast voor zorgen dat het kind wordt gestimuleerd in zijn creativiteit. Dit kan weer een positieve invloed hebben op de kwaliteit van het spel en de mate van concentratie.
Soms kan het zo zijn dat het kind door (te) veel prikkels afgeleid kan raken van het spel. Het beperken van onderbrekingen en het zorgen voor een rustige speelomgeving kan dan een positieve bijdrage leveren aan het stimuleren van de diepe betrokkenheid.
Als pedagogisch professional kun je dus verschillende dingen doen om de diepe concentratie van het kind bij het spel te stimuleren. In het onderstaande stroomdiagram heb ik dit kort maar krachtig voor je weergegeven.
Wist je trouwens dat het kind zich soms ook gewoon mag vervelen? Dit speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van het kind. Soms is het dus heel zinvol om juist een terughoudende houding aan te nemen (Gray, 2013). De stroomdiagram helpt je bij het maken van de juiste beslissing.
Tot slot: ga natuurlijk altijd na wat de leeftijd van het kind is en schat in welke concentratieduur hierbij past.
Wat doe jij om ervoor te zorgen dat het kind zich kan concentreren tijdens zijn spel? Deel je reactie hieronder!
Referentielijst:
- Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper & Row.
- Gray, P. (2013). Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier, More Self-Reliant, and Better Students for Life. Basic Books.
Reactie plaatsen
Reacties