De Kinderboekenweek is van start. Altijd een feestje wat mij betreft, want wat houd ik van (voor)lezen. Het heeft zoveel voordelen voor het kind en je kan niet vroeg genoeg beginnen. Benieuwd naar hoe jij als pedagogisch professional het (voor)lezen in de kinderopvang een boost kunt geven? Lees dan snel verder!
Ik weet nog dat ik als kind elke avond voor het slapengaan werd voorgelezen door mijn moeder. Dit vond ik altijd een heel fijn moment. Het hoorde echt bij het "slaapritueel". Ik ben ervan overtuigd dat dit heeft bijgedragen aan mijn liefde voor (voor)lezen en voor kinderboeken. Wat dit laatste betreft ben ik een echte verzamelaar. Als pedagogisch professional op het kinderdagverblijf sloeg ik dan ook geen dag over zonder voorgelezen te hebben. Het bracht mij ook weer even terug naar mijn jeugd en ik vond het fijn om te zien hoe de kinderen van de voorleesmomenten genoten. Daarnaast weet ik natuurlijk vanuit mijn expertise als pedagoog hoe belangrijk het is om voor te lezen en dat je hier niet vroeg genoeg (lees: vanaf de geboorte) mee kunt beginnen. Ik ga ook regelmatig met kinderen, ouders en studenten in gesprek over hun ervaringen met (voor)lezen. Gelukkig hoor ik heel vaak dat kinderen en studenten ook worden of zijn voorgelezen, maar soms hoor ik ook dat zij deze mooie ervaring in de thuissituatie niet mogen of hebben mogen meemaken. Ik ben ervan overtuigd dat jij als pedagogisch professional een belangrijke rol kunt innemen in het stimuleren van voorlezen in de thuissituatie én op de groep. Daarom ben ik ontzettend fan van initiatieven zoals de Kinderboekenweek en de Nationale Voorleesdagen, want beide weken zetten het (voor)lezen weer even in het zonnetje en zijn hier dus ondersteunend aan. Eerder schreef ik een aantal artikelen over hoe jij (voor)lezen een boost kunt geven in de kinderopvang. Ben je benieuwd naar wat ik hierover ook alweer schreef? Neem dan een kijkje in deze artikelen.
Welke boeken gaan jullie (voor) tijdens de Kinderboekenweek? Deel hier je tips!
Reactie plaatsen
Reacties